söndag 19 november 2023

Blogg 19/11 2023.

 Jag hade läst att man tar cellprov vart sjunde år mellan femtio och sjuttio. Det skulle innebära att jag hinner ta en gång till om ett par år, innan jag blir för gammal. Lite osäker var jag på vad jag hade läst, så jag googlade frågan en gång till. Det visade sig bara leda till förvirring. Någon svarade mycket riktigt att tidsintervallet mellan inbjudan till provtagning är tre år för kvinnor mellan 23 och 49 och sju år för kvinnor mellan 50 och 70. Någon annan fick svaret att i Socialstyrelsens allmänna råd om screening mot livmoderhalscancer rekommenderas att kvinnor ska kallas till cellprovtagning mellan 23 och 60 års ålder. Det tredje svaret jag läste gick ut på att den äldre åldersgruppen gick till 64 år. Sedan tas ett sista prov mellan 64 och 70, beroende på när senaste provet togs. Jag glömde notera om det var olika regioner som bar sig olika åt. Den som lever får se om det blir fler cellprovtagningar eller inte för min del.

3 kommentarer:

  1. Jag var och tog cellprov för ett par veckor sedan, frågade då hur ofta man fick ta det. Den barnmorskan sa att det var - var 5 år- för min åldersgrupp (54). Sen om det stämmer eller inte, vem vet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tycka om det som med mammografi, att det är märkligt att dom slutar kolla sånt vid en viss ålder.

      Radera
    2. Jag instämmer! Kan det vara en ekonomisk fråga? Till vissa personer och vissa saker finns det alltid pengar, oavsett s.k. ekonomiskt dåliga tider! Visst är det svagt och för jäkligt att inte kolla dessa viktiga saker livet ut!!

      Radera