måndag 8 april 2024

Blogg 8/4 2024.

 Att jag har väldigt svårt att tänka mig ett liv utan godis över huvud taget är förstås inte så bra. Övervikt, karies och hotande diabetes är ju sånt man gärna skulle försöka undvika. Att sedan det godis jag är absolut mest beroende av råkar vara lakrits är tydligen riktigt illa. Jag medicinerar mot högt blodtryck och det kan tydligen förorsakas av just lakrits. Tidigare har man trott att det bara gällde större mängder, men nu har forskarna påvisat att även små mängder lakrits höjer blodtrycket. Studien visade också att dom individer som reagerar kraftfullast visar tecken på belastning av hjärtat vid ett dagligt intag av små mängder lakrits. Det kanske finns en naturlig förklaring till att mitt hjärta bär sig åt som det gör. Till slut kan man tydligen till och med få något som kallas ”lakritsförgiftning”. Att jag skulle klara av att sluta äta godis över huvud taget låter inte troligt. Återstår att se om jag lyckas dra ner lite på just lakritskonsumtionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar