onsdag 1 juni 2016

Adresser.

Det har stört mig sedan jag flyttade till Nybro att allting heter gamla Ljungdahls, gamla Wellen och så vidare. Företagen låg inte ens där när jag flyttade hit för 26 år sedan. Ändå används det fortfarande som "adress". Gatunamn anges sällan, utan man förväntas veta vilken byggnad som åsyftas ändå. Dom allra nyaste kom jag på själv häromdagen. Vägen förbi Kährs sågverk, där jag går in till jobbet, går upp mot Tools och Jysk. Fast nu har Tools slagit igen och Jysk har flyttat, så den vägbeskrivningen känns inte så relevant. Återstår att se om det dyker upp något annat i lokalerna. Jag har vägarna förbi där så sällan, att det redan kan ha gjort det utan att jag har noterat det. Adresserna lär bli gamla Jysk och gamla Tools. Det största problemet med min egen adress är att det inte ligger några (andra) hyreshus på den här vägen. Inte ens Nybroborna själva hittar hit, om man bara ger dom gatuadressen. Killen som kom med sängen från Ria fick ringa och fråga, när han inte hittade. Jag vet inte vem som kom på idén att ge det här huset gatuadress Norra vägen en gång i tiden. Jag har sett många hus som jag kan tycka ligger på en gata, men som har gatuadress till en som går förbi på en annan sida av huset.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar