fredag 3 juni 2016

Nya arbetstider.

Inatt fick vi besked om hur våra arbetstider ser ut till hösten, om vi överlever semestern. För att vi ska kunna jobba full tid, utan att tvåskiftet behöver maka på sig, jobbar vi söndagsnatten istället för torsdagsnatten. Då börjar vi dessutom redan kvart över åtta. Jag, som har sluppit undan med deltid det senaste året, får väl trösta mig med hur mycket bättre jag kommer att tjäna. Det är ju trots allt för pengarna man är där. Söndagspasset låter långt, men jag har jobbat tolv timmar både på helgskift och helgnatt. Dessutom jobbade jag fast eftermiddag i sågverket i ett och ett halvt år, och där var det nio timmar varje kväll som gällde. Det här passet blir bara trekvart längre, och infaller dessutom bara en gång i veckan. Att jobba sju timmar resten av veckan lär gå som en dans. Det känns definitivt som en fördel att börja med det längre passet varje vecka, och inte ha det kvar till slutet, när man är trött och sliten. Jobbar man vanligt nattskift får man stanna till kvart i sju på fredagsmorgnarna, och på tvåskift på en sån avdelning kan man få jobba till halv fem på fredagskvällen morgonveckan. Sedan blir det förstås inte helt fel att kunna önska kollegorna på ordinarie nattskift trevlig helg redan på torsdagsmorgonen.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar