tisdag 28 juni 2016

Tjugoåttonde juni.

För exakt trettionio år sedan idag slog Björn Borg Ilie Nastase med 6-0, 8-6, 6-3. Jag vet inte vilket som är mest anmärkningsvärt, att jag har noterat resultatet, eller att jag har genomlidit en hel tennismatch på tv. Jag trodde att jag hade varit lika ointresserad av sport hela livet, men minnet är som bekant en stor bedragare. Den tjugoåttonde juni 1982 var jag hemma hos det par jag umgicks mest intensivt med när jag bodde i Kalmar. Det bjöds på räkmacka och rommacka. Räkmacka åt jag så sent som i lördags, men rom har jag nog knappt ätit sedan åttiotalet. Ändå minns jag fortfarande smaken och till och med konsistensen. Rom var ganska vanligt förekommande i mitt barndomshem, eftersom pappa var yrkesfiskare. Tre år senare var flickan på bilden hemma hos mig, innan vi mötte upp ett gäng arbetskamrater på El Toro, där det blev mat och öl. Jag antar att matställena byter namn i Kalmar också, för något sånt verkar inte finnas längre. Därifrån fortsatte vi till pianobaren på Hotell Witt. Det hotellet finns i alla fall kvar, men jag har ingen koll på om dom har någon pianobar. Det som stör mig lite med kortet är att jag inte vet vart tavlan på väggen tog vägen. Förutom att jag tycker den är jättefin, så påminner den mycket om min farfar. Jag har ingen aning om hur eller när den försvann, men den har inte synts till på åtminstone trettio år. Det gäller för övrigt fler saker som syns på foton tagna hemma hos mig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar