lördag 4 juni 2016

Autogiro.

Det enda jag möjligen har emot autogiro var att jag läste om en liten tant som hade legat död i flera månader i sin lägenhet. Ingen saknade henne, eftersom allting gick på autogiro. Det är ändå på tok för bekvämt för att jag ska avstå. Så länge HSB ägde huset jag bor i, betalade jag alltid hyran med autogiro. Sedan köpte Aptare det, och dom hade inte den möjligheten. Jag kunde inte ens lägga in en stående betalning varje månad, eftersom det var olika OCR-nummer på fakturorna. Jag fick snällt lägga in dom för betalning en i taget. Dom skickade ut tre åt gången, så det blev bara fyra gånger om året, men ändå. När nu dom första hyresavierna från Kuststaden kom, stod det i följebrevet att blankett för medgivande av autogiro kunde fås från deras kontor. Jag kollade för säkerhets skull bankens lista med aktörer som erbjöd autogiro. Där fanns fem olika varianter av Kuststaden, men ingen av dom hade det bankgironummer jag skulle betala till. Kontoret ligger i Oskarshamn, så jag misstänkte att dom fick skicka blanketten i så fall. Jag mailade och frågade, och hade sån tur så jag satt vid datorn igår morse, när hon svarade. Vi löste det så att hon mailade en pdf med blanketten. Så skrev jag ut den, fyllde i och skrev på den och scannade in den i datorn igen. Jag trodde bara jag skulle lyckas få till en vanlig bild till henne, men bland alternativen i själva scannern hittade jag ett där man kunde scanna dokument till pdf. Så innan åtta igår morse var mitt autogiro klart, och jag kunde slänga hyresavierna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar