onsdag 8 juni 2016

Hastighetsbegränsningar.

Ibland kan jag tänka mig att mycket av kritiken våra folkvalda och andra i styrande ställning får hänger ihop med bristande information. Jag blev själv upprörd när jag läste på nätet att hastighetsbegränsningarna skulle ändras i Nybro. Dom skulle nämligen sänkas i dom centrala delarna, men höjas på Norra vägen, där jag bor. Jag hade inte hört något så dumt på länge. Det springer folk över vägen här utanför, och det ligger en viadukt precis här intill, så dom hinner inte se bilarna komma som det är. Framför allt som inte speciellt många håller sjuttio, som det är tänkt. När en bekant fick fortkörningsböter på Norra vägen fick jag lära mig att det absolut inte är någon väg man håller sjuttio på. Nu såg jag alltså framför mig hur jag skulle få se en massa otäcka olyckor genom köksfönstret. Dom ville ha in åsikter, men eftersom jag själv sällan är ute på det hållet, brydde jag mig inte om att göra min röst hörd. Tur var det, för i min morgontidning var upplägget mer preciserat. Åttio kilometer i timmen skulle det bara bli på den del av vägen som i princip går genom skogen. Här utanför sänks farten istället till sextio, och på andra sidan viadukten till fyrtio kilometer i timmen. Texten jag läste på nätet blev klart missvisande, för där stod det bara: "Bland annat höjs hastigheten på Norra vägen från nuvarande 70 kilometer i timmen till 80."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar