tisdag 14 juni 2016

Strömavbrott.

Igår var det strömavbrott en stund mitt på dagen. Jag vaknade och såg att displayen på klockradion var svart. Annars kan det vara lätt att missa, och det är förstås inte så bra, om man har någon tid att passa eller så. Min gamla klockradio verkar ha varit mer mekanisk, för den knäppte och levde när strömmen kom tillbaka, så jag vaknade av det. Den jag har nu smyger igång med allting nollat, och att tiden är fel vet man ju inte så mycket om när man har sovit. Det jag brukar reagera på är istället att siffrorna lyser mer än vanligt. Jag dimmar ner dom till det lägsta, men efter ett strömavbrott lyser dom upp halva rummet. Larmet är enkelt att ställa igen, men tid och datum är lite knöligt att ställa in. Det är en pytteliten knapp på baksidan av klockradion man ska trycka på. Den är extra svår att se, eftersom det sitter två olika knappar intill varann. Det är ju bra om man trycker på rätt knapp. Kommen så långt mindes jag att jag brukar få ta till en ficklampa för att se vad det står på dom där små knapparna. Nu hade jag med mig mobiltelefonen, för att få rätt tid, och för första gången insåg jag nyttan av att det finns en ficklampa i den. Lite orolig blir man ju att strömmen ska försvinna igen, när man har ställt in alltihop, men det klarade sig. Jag läste senare att det hade varit strömavbrott både i Nybro och Emmaboda. Det var visst något tekniskt fel. Ju mer teknik vi får, desto mer sårbart verkar samhället bli.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar