torsdag 16 juni 2016

EM i fotboll.

Jag är totalt ointresserad av sport, så nu under fotbolls-EM är jag extra glad att jag bor ensam. Jag växte upp med en far som kollade Tipsextra på full volym varje lördag, och får fortfarande snudd på ångest av publikljuden från tv:n. Facebook har däremot inga planer på att låta mig glömma att det pågår ett mästerskap. Vid varje match får jag upp ett erbjudande om att visa att jag tittar. Om jag vill kan jag fylla i vad ställningen är just då. Det enda jag har läst om det hittills är om huliganer och kravaller. Sporten verkar få stå tillbaka för våldet.

Jag kan tycka att det är märkligt att jag minns vilket datum folk som inte ens lever längre var födda, men ibland lurar jag tydligen mig själv. Jag var till exempel säker på att min lärare på mellanstadiet fyllde år den elfte juni, men när jag kollade hennes dödsannons var hon född den artonde maj. Det lite småfestliga med det var att en klasskompis till mig också fyller år den dagen. På den tiden hurrade hela klassen för födelsedagsbarnet, men jag tror aldrig vår fröken avslöjade att det var hennes födelsedag också. Jag kollade för säkerhets skull om hon möjligen kunde ha haft namnsdag den elfte juni, men det var Bertil, och det hette hon inte. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar