söndag 12 juni 2016

Tolfte juni.

Huruvida den tolfte juni är att räkna som vinter eller sommar verkar ha varierat över åren, åtminstone när det gäller vilka dansställen som gäller. Sandra dansrestaurang i Kalmar och logdansen på Stallet i Vassmolösa hade åtminstone tidigare samma ägare, så det ena öppnade för säsongen när det andra stängde. Ändå har jag varit på båda ställena detta datum olika år. 1976 var vi på Lundegård på Öland. Thorleifs spelade, om det kan vara av intresse. Jag vann en nalle. Antingen köpte jag ofta lotter när jag var där, eller också var det många vinster på dom, för jag samlade på mig en hel del nallar genom åren. 1981 var det avslutning för sommaren på Sandra, men året därpå åkte jag Ford Granada med kompisen till Stallet. Jag minns hur hon beskrev den där bilen som att det bara mullrade till när man trampade på gasen. Tidigare den dagen hade jag varit på Öland och virkat. Jag syns på kortet med min virkning, även om det är taget vid ett annat tillfälle. 1983 var vi också på Stallet, så då var det tydligen söndagsdanser som gällde. Då hade vi varit på Kalmar marknad under dagen. Den brukar vara i juli numera, om jag inte minns helt fel. 1987 hämtade min bror och hans fästmö mig vid jobbet på kvällen. Dom var nere från Hälsingland, eftersom dom skulle gifta sig i Kalmar dagen därpå. Nu är dom skilda sedan många år. 1990 hade jag dragit med min gravida svägerska som förkläde vid ett läkarbesök. Jag hade hittat en knöl i ena bröstet, och gillade inte läkaren jag fick vid första besöket. När jag inte fick byta tog jag istället med mig sällskap till provtagningen, för att slippa träffa honom ensam.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar