torsdag 30 juni 2016

Telefonen.

Min nya telefon såg jag inte ut att hinna sätta mig in i helt förrän på semestern, men nu tror jag att jag har hyfsat bra koll på den. Jag har i alla fall läst igenom hela bruksanvisningen, i hopp om att hitta det mesta. Där stod bland annat att man inte får förvara telefonen nära betalkort och liknande, eftersom den kan avmagnetisera korten. Grejen var att jag köpte ett fodral samtidigt med telefonen. Där fanns plats för tre kort, så jag har njutit av att slippa bära med mig både plånbok och telefon. Lite fånigt tyckte jag det var att tillverka ett fodral för både ock, om man inte kunde ha dom tillsammans, så jag googlade på det för säkerhets skull. På sidan jag fick upp fanns sju olika exempel på vad som kunde avmagnetisera korten. Om telefonen stod det däremot: " En mobiltelefon kan INTE avmagnetisera ditt kontokort, då det elektromagnetiska fältet från en mobil är för svagt." Jag bestämde mig för att lita på den uppgiften för enkelhetens skull. Så har jag hittat en support för Dorotelefoner, där jag kan fråga när det kör ihop sig. Tjejen där hjälpte mig så att jag kan stänga av ljudet på ett enkelt sätt igen, när det hade krånglat till sig. Det gör jag varje dag, eftersom jag vill ha telefonen på tyst både på jobbet och när jag sover. Varför den ställer tillbaka tiden till sjuttiotalet, när det inte ens fanns såna telefoner, när jag stänger av eller startar om den, var hon mera vag om. Stänga av den behöver jag å andra sidan inte göra lika ofta. Sist det hände hittade den dessutom rätt tid efter en stund, när jag bara lugnade mig lite.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar