tisdag 23 november 2021

Blogg 23/11 2021.

 Jag läste på nätet att Postnord började lämna varubrev som inte får plats i brevlådan utanför med början den första november. Dom företag som skickar mycket sånt tyckte att det var en klar försämring, eftersom risken ökade att försändelser skulle försvinna. Jag kände mest att allting går igen. När jag var yngre gjorde man alltid så. Den enda gången jag vet säkert att någonting blev stulet, berodde det på att tjuven hade lämnat omslagspapperet kvar utanför min dörr. Jag antar att det var barn. Det vettigaste hade väl varit att sno försändelsen, lämna trapphuset så fort som möjligt och öppna den någon annanstans. Sedan jag flyttade till Nybro har regeln gällt att avsändaren måste godkänna att man lämnar försändelsen utanför dörren. Man kan väl annars tycka att det borde vara mottagaren som bestämde om man vågade ta den risken. Är man inte hemma när dom ringer på dörren här, tar dom med sig det stora brevet tillbaka. Så får man en lapp om att det går att hämta på posten nästa dag. Nu har vi till slut fått postboxar i mitt hus. Jag hoppas att det innebär att det är slut på ringandet på ytterdörren. Även om inte vad som helst får plats i boxen, så lär den rymma bra mycket mer än vad som gick in genom våra brevinkast. Dom var extremt trånga. På dom nya dörrarna finns inga alls.

2 kommentarer: