fredag 5 november 2021

Blogg 5/11 2021.

 När Word rättar i mina texter kan jag stundtals känna att världen är upp och ner. Ord som jag alltid har skrivit ihop ska plötsligt särskrivas. Sådär blir så där. När istället blir i stället känns det mer som en parkeringsplats för cyklar för mig. När Word vill skriva ihop ord som jag har delat på, beror det oftast på att det missar sammanhanget. Fast när programmet ville ändra puts väck till putsväck blev jag faktiskt lite orolig. Det ordet hade jag aldrig hört. Samma sak när flera kvadratmeter tyg blev kvadratmetertyg. Heter det verkligen så? Eller när utryckningsfordon kvart blev utryckningsfordonkvart. Vad sjutton är det? Den finaste restaurang orten kunde uppbringa, rättades till restaurangorten. Finns det verkligen såna orter? När jag hade lagat lufsa till middag ville datorn att jag skulle ändra verbform till att lufsa. Jag anar att den inte var ute efter maträtten. När jag fick förslaget att ändra ett överlapp till en överlapp, började jag undra om det verkligen finns en fysisk lapp som heter så. När jag skrev ”om du älskar någon släpp henne fri” fick jag veta att det skulle stå något framför släpp. Så klagar man på att kvinnor objektifieras. Små kloka ord började tydligen med ett sammansatt ord. Hurdana är ord som är småkloka?

2 kommentarer:

  1. Språket är en del av ens identitet. Men det förändras hela tiden. Själv skriver jag som jag lärde mig en gång. Det jag inte förstår är de så kallade förstärkningsorden! Vad sägs om" hemskt trevlig eller fruktansvärt snäll"? Att man kan vara både "jätteliten och jättestor", kan synas vara konstigt! Jättar lär vara stora!

    SvaraRadera