måndag 1 november 2021

Blogg 1/11 2021.

 Huruvida dataspel är nyttigt och lärorikt eller bara trams beror nog på vem man frågar. Jag tycker det är väldigt roligt och ger ungefär lika mycket hjärngymnastik som att lösa korsord. I vissa spel är det för övrigt exakt det jag gör. Ibland kan man lära sig ett och annat också. Jag visste att det där med att blanda dom olika räknesätten i ett tal inte är så enkelt som det verkar. Man kan inte bara räkna från vänster till höger, eftersom några av räknesätten har högre prioritet än dom andra. Problemet var att jag aldrig hade tagit reda på hur den prioriteringsordningen såg ut. Om det var någonting som man fick lära sig i skolan, så har jag glömt det på fyrtiofem år. Så hittade jag ett vansinnigt roligt spel, där talen bara blev längre och längre. Jag hade ingen som helst chans att lösa dom utan att googla fram den där prioriteringsordningen. Nu vet jag, efter sextio år här på jorden, att multiplikation och division alltid går före addition och subtraktion. 2 +3 x 2 blir alltså inte tio, som jag alltid har trott, utan åtta.

2 kommentarer: