söndag 5 december 2021

Blogg 5/12 2021.

 Vägen jag bor vid sköts av vägverket. Dom brukar köra fram och tillbaka med salt och hyvel flera gånger per dag, vare sig det finns någon snö eller inte. Det har stört mig en aning att det är sommarväglag åt det hållet, samtidigt som snöröjningen kan vara minst sagt undermålig inåt centrum, dit jag måste ta mig. När vintern kom till Nybro den här gången, var det plötsligt uppochnervända världen. Jag blev minst sagt förvånad när jag läste på Facebook om det dåliga väglaget på Norra vägen och riksväg 25. Enligt någon hade man istället för att salta som vanligt hällt saltvatten på vägen. Det hade senare frusit på och vägarna hade blivit gropiga och vintriga istället för avsaltade och somriga. På Paradisgatan, som går härifrån in till centrum, var det precis tvärtom. Där brukar man möjligen ta ett tag med skrapan, när en decimeter snö redan är fastkörd och moddig. Under veckans snöoväder hade man börjat skotta den redan mitt i natten. När jag gick där i fredags höll man fortfarande på med att göra den bredare och finare. Man kan nästan tro att någon som har lite att säga till om har bosatt sig någonstans längs den gatan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar