onsdag 19 januari 2022

Blogg 19/1 2022.

 När mamma fick bröstcancer köpte hon en bok i ämnet. Den har legat här sedan hon dog för 33 år sedan. Nu kändes den på förekommen anledning så pass intressant att det till slut blev av att läsa den. Jag insåg snabbt att tiden hade gått ifrån den och att jag borde söka på Internet istället, om jag ville ha mer aktuell information. Samtidigt är det lite annan läsning och en del personliga historier, så jag läser den som (kanske lite makaber) underhållning. På åttiotalet, när den skrevs, diskuterade man tydligen fortfarande om man skulle införa allmän mammografi. Med facit i hand har det varit så ett tag nu. Däremot hade jag aldrig tänkt på nackdelarna tidigare. Utan allmän screening kom kvinnor in som hade hittat en knöl själva och oroade sig för att det kunde vara cancer. Vid mammografi fick kvinnor som trodde att dom var fullt friska plötsligt veta att dom inte var det. Att det finns dom som inte utnyttjar tillfället för mammografi har jag förstått. Att vissa avstår från att behandla upptäckt cancer, chockerade mig däremot lite. Så fick jag veta att man opererar så snabbt som möjligt mest för patientens sinnesfrids skull. Bröstcancerknölar växer tydligen annars hyfsat långsamt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar