måndag 31 januari 2022

Blogg 31/1 2022.

 Texten till Flamingokvintettens låt ”Gamla goa gäng” blir mer nostalgisk för varje år som går. Ingmar Nordströms orkester lades ner redan för trettio år sedan. Tretton år senare gick min favorit i bandet bort. Det var sångaren Sten-Åke Lindberg. 2012 gick Thorleifs orkester i graven. För ett år sedan gjorde kapellmästaren, som hade gett orkestern dess namn, detsamma. Sven-Erik Magnusson, som var frontfigur i Sven-Ingvars, dog för fyra år sedan. Bandet lever dock vidare med hans son som sångare. Sten & Stanley ser fortfarande ut att vara verksamma, fast bröderna Nilsson har fyllt åttio. Vikingarna lade väl egentligen ner för några år sedan, fast dom har gjort några försök att återförenas. Streaplers och Flamingokvintetten verkar vara band som håller dansbandsfacklan högt. När jag var ung spelade Bjarne Lundqvist trummor i det förstnämnda bandet. När han sedan bytte till det andra, blev det aningen förvirrat för mig. När Arvingarna bildades kallade dom sig så, eftersom dom var söner till medlemmarna i dom andra båda banden. Mer än trettio år senare är inte dom heller några ungdomar längre. Jag har dansat till flera av dom här banden. Framför allt har jag svängt mina lurviga till låtarna som nämns i texten till ”Gamla goa gäng”, eftersom dom mindre och mer lokala orkestrarna plockade upp och spelade dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar