söndag 9 januari 2022

Blogg 9/1 2022.

 Jag har en lampa bredvid datorn, som jag tänder samtidigt som jag drar igång densamma. Idag blinkade lampan till och slocknade igen, så det var bara att hämta en ny glödlampa. Nu är jag ganska klumpig, så för mig var det inte så bara. På samma hylla som jag skulle plocka ner den från, fanns en större glödlampa, som jag lyckades riva ner. Dom är hyfsat dyra numera, så det skulle gräma mig om jag lyckades slå sönder den. Utsidan höll i alla fall, men glödtrådarna är väl inte så stöttåliga. Jag orkade inte dra igång något test nyuppstigen som jag var. Det visar sig när jag behöver den där glödlampan, om den fungerar eller inte. Den jag skulle byta var en liten rackare som satt bakom en glasskiva. Jag har en likadan i vardagsrummet, men där är det enklare. Lampan sitter under en glaspjäs och det är bara att lyfta på glasskivan. Eftersom lampan i sovrummet lyser uppifrån, sitter skivan fast med tre små skruvar. Det vore ett pilljobb att få bort dom och få fast dom igen för vem som helst. För en darrhänt gammal tant är det snudd på omöjligt. Nu lyser i alla fall lampan igen och jag bara hoppas att det dröjer tills den går sönder nästa gång.

2 kommentarer:

  1. Det ser ut som "Uppfinnarjockes lilla medarbetare"! :-)

    SvaraRadera