torsdag 10 februari 2022

Blogg 10/2 2022.

 Två veckor efter operationen skulle det vara dags för återbesök på kirurgmottagningen i Kalmar. Jag väntade mig ett samtal från dom i slutet av veckan. Istället ringde telefonen redan i tisdags och dom hade lyckats ordna en tid som igår. Kirurgen hade fått bort all cancer i bröstet och det var bara ett par av lymfkörtlarna han tog bort som var angripna. Det innebär att jag skrivs över på Onkologen, som ansvarar för eftervården. Den syftar framför allt till att cancern inte ska komma tillbaka. Så fort operationssåren har läkt blir det först cellgifter och sedan strålning. Så kommer jag att få en medicin som ska tas i flera år. Det lär bli ett antal bussresor till Kalmar det närmaste halvåret. Förutom cellgiftsbehandlingarna ska strålningen ske vid femton tillfällen under en treveckorsperiod. Själva behandlingen tar bara en kort stund, om jag har förstått saken rätt, men att ta sig dit och hem igen är desto mera tidsödande. Jag har konstaterat att höghuset som kallas Kajalen vore det perfekta stället att bo på. Det ligger precis intill sjukhuset. Jag bodde själv i ett mindre hyreshus i närheten på åttiotalet, men då var jag ung och frisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar