tisdag 22 februari 2022

Blogg 22/2 2022.

 Det fanns en tid när frikorten inom vården var fysiska. Man hade hela tiden koll på hur mycket man hade betalat och hur långt man hade kvar till frikort. När alltihop digitaliserades, försvann plötsligt möjligheten att ha koll själv. På 1177.se kan jag läsa min journal och se hur jag ligger till för frikort på mediciner. Samma tjänst för vårdbesök finns endast i Stockholm och på Gotland. Jag fick faktiskt frikort för några år sedan, men när brevet nådde mig var det bara en vecka kvar. När jag mailade för att få koll på läget inför mängder av kommande behandlingar, visade det sig att det var ännu värre den här gången. Jag hade nämligen haft frikort en vecka över det senaste månadsskiftet utan att ens veta om det. Nu blir det till att börja spara igen. Fördelen då är att det räcker desto längre, även om jag antagligen hade tjänat mer på att få med dom besök jag gjorde på lasarettet i januari. Jag tycker att det är ett rejält fall bakåt att behöva föra bok själv, men det verkar vara enda sättet att ha någon koll över huvud taget. På fakturorna står bara summan, ingenting om vad jag betalar för eller vilken vårdinrättning jag har besökt. När jag googlade efter en bild till det här inlägget kom mitt eget frikort från 2019 upp, så nu får ni se det igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar