fredag 11 februari 2022

Blogg 11/2 2022.

 Att komma ner i tv-fåtöljen kan ta en stund vissa kvällar. Jag har en lykta ute på balkongen. Jag brukar kasta ett öga ut på den, innan jag slår mig till ro. Häromkvällen hade ljuset brunnit ut, så jag hämtade ett nytt. Jag köper alltid tändare med böjbart rör för att komma åt lättare. Jag vet hur svart röret är, så jag brukar se till att hålla det mot något dött ting, om jag vill böja till det. Alltså böjde jag det nu mot lyktan. Ändå lyckades jag på något outgrundligt vis bli sotig på ett finger. Med tanke på att jag skulle sätta mig med mitt broderi var det inte speciellt lyckat. Det fick bli en vända till badrummet och skrubba bort det svarta. När jag kom tillbaka till vardagsrummet, hade det nya ljuset i lyktan på balkongen slocknat istället för att ta sig ordentligt. Det var bara att attackera det med tändaren igen, men veken ville inte börja brinna. Till slut hade jag värmt det så pass länge, att jag tyckte att det borde gå att hälla av lite stearin från ljuset och få en längre veke. Det gick alldeles utmärkt, men eftersom jag inte såg vad jag gjorde där ute i mörkret lyckades jag hälla hett stearin på fingrarna. Jag fick i alla fall min lykta att lysa till slut.

2 kommentarer: