måndag 21 februari 2022

Blogg 21/2 2022.

 Innan vi började betala TV-licensen via skattsedeln kördes ibland olika driver, för att få folk att betala. I en av dom frågade man små barn, vad som borde hända med dom som inte betalade. Ett förslag var att dom borde få en snigel på ögat. När nu det problemet är avklarat, skulle jag kunna tänka mig samma behandling för hundägare som inte plockar upp efter sina hundar. I Nybro verkar det finnas gott om dom, för det ligger bajshögar precis överallt. Vill man gå ut i naturen bara någon halvmeter från vägbanan, får man se sig extremt noga för. Om man, som jag, söker efter objekt att fotografera, blir det lite jobbigt att samtidigt hålla ett öga på exakt var man sätter ner fötterna. Vissa plockar inte ens upp, fast högen ligger ute på cykelbanan. Godingen på bilden ligger precis i kanten, så vill man vara säker får man gå mitt i vägen. Helt hundra är man ändå inte. Jag har sett rejäla bajshögar med cykelspår tvärs igenom. Jag antar att cyklister inte blir gladare av att komma hem med hjulen fulla av hundskit, än vad jag blir av att få det under skorna. Att hundägarna själva inte tycker att det är äckligt när deras jyckar trampar runt i högarna dom har gjort dagen innan, fattar jag inte alls.

2 kommentarer:

  1. Hundägare har skyldighet att plocka upp hundens avföring på offentliga platser!Det bedöms som nedskräpning, som kan leda till böter eller fängelse i ett år, enligt 29:e Kapitlet 7:e paragrafen i miljöbalken! Dom största skithögarna ligger inte på vägkanterna, utan är dom lata och nonchalanta hundägarna, som inte plockar upp efter sina hundar!

    SvaraRadera