tisdag 8 februari 2022

Blogg 8/2 2022.

 Det är inte mer än någon vecka sedan det kom lite snö här. Det hjälpte inte att det inte var några mängder, eftersom ingen brydde sig om det. Det skottades inte ens, så dagarna efteråt bildade det där tunna täcket en rejäl isskorpa, efter att ha blivit tillkört av allehanda fordon. Igår var det plusgrader och solen strålade över den bara asfalten på Järnvägsgatan. Då dök det plötsligt upp en saltbil med sprinklern på. Tänk så mycket nytta den kunde ha gjort under dom dagarna då det var isgata. Nu syntes det möjligen till någon liten isfläck, som jag kan tänka mig att dom hade fått åsikter om. Jag har faktiskt aldrig tidigare sett en saltbil inne i tätorten under mina 32 år i Nybro, så bara det var en chock. Utanför mina fönster går en större väg, där Vägverket kör fram och tillbaka och saltar precis hela vintern. Åt det hållet har jag således bevittnat fenomenet ett flertal gånger, men på kommunens gator får man vara glad om det ligger grus. Det är tyvärr inte speciellt effektivt på blankis, eftersom det rullar av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar