torsdag 3 februari 2022

Blogg 3/2 2022.

 Särbon och jag löser stundtals korsord tillsammans. När vi inte hade fler att tillgå, började jag skriva ut kryss från nätet. Framför allt är det Kalmarpostens korsord som är enkla att hitta i gamla nummer av tidningen i deras arkiv på nätet. Den enda svårigheten är att krysset, som är hyfsat stort från början, skrivs ut på ett vanligt A4-papper. Ledtrådarna blir så pyttesmå att jag ibland läser fel på till exempel å och ä. Orden kan stundtals få helt nya betydelser, om man byter ut en bokstav. Jag hade skrivit ut mängder av korsord, när jag plötsligt en dag kom att tänka på min äldste bror. Närmare bestämt på ett besök han gjorde här för några år sedan. Av någon anledning hade han ingen dator med sig. För att roa honom plockade jag fram alla gamla tidningar som jag inte hade hunnit läsa. Han hann lösa korsorden i en del av dom. Dom som var olösta rev jag ur och sparade i en mapp till nästa gång. Det har inte kommit på tal igen, men nu började jag fundera på vart en där mappen hade tagit vägen. Den låg i lådan bredvid den som innehöll mina utskrifter. Jag har alltså skrivit ut mängder av korsord, fast jag hela tiden hade en mapp full att tillgå. Nu har vi att göra ett tag.

2 kommentarer:

  1. Det är en trevlig sysselsättning som jag delar med dig! En annan som jag tycker är rolig och trevlig, är att vara med dig i naturen och fotografera! Då kombinerar vi nytta med nöje, i och med att vi går eller cyklar! Kram!

    SvaraRadera