fredag 18 februari 2022

Blogg 18/2 2022.

 Mannen i mitt liv har en dator som är så gammal och seg att han fortfarande kör Windows 7 i den. I veckan gjorde han misstaget att be mig rensa lite i den i hopp om att få upp hastigheten lite. Jag har kört defragmentering och diskrensning i den tidigare, men den här gången måste jag ha tagit i lite för hårt. När jag var klar började Windows uppdateras. Fast datorn sa att det var klart till hundra procent försvann inte den skärmen. När vi tvingade fram en omstart hände samma sak, men då stannade uppdateringen på trettiofem procent. Vi väntade länge, men gav upp hoppet när jag googlade på fenomenet i min telefon. Där läste jag om någon som hade väntat i fem timmar utan att det hände något mer. Jag försökte starta datorn i felsäkert läge, men fick aldrig upp något av det jag borde ha hittat där. Vi gick hem till mig och fikade och googlade vidare. När vi kom tillbaka till särbons lägenhet efter ett par timmar var uppdateringen klar och rutan med felsäkert läge hade dykt upp. Jag visste fortfarande inte riktigt vad jag skulle göra där, så till slut chansade jag på att stänga ner den. Då startade Windows upp som det skulle.

2 kommentarer:

  1. Datorn börjar bli gammal och seg; lite som jag själv! "Sådan herre sådan dator" :-) Men den fungerar ju i alla fall! Kram!

    SvaraRadera