söndag 13 februari 2022

Blogg 13/2 2022.

 Mannen i mitt liv har i alla tider (om jag har förstått saken rätt) haft bundet elpris. Han tittar medlidsamt på mig, som missade att binda mitt medan det var som billigast. Nu tror jag rentav att min elleverantör har tagit bort möjligheten att binda avgiften helt och hållet. Dom har en fantastisk webbsida, där man kan se exakt hur mycket ström man har gjort av med och till vilket pris. Den kan vara intressant att kika på, men speciellt insatt känner jag mig ändå inte. Jag har konstaterat att jag använder betydligt mer elektricitet än särbon, men det har sin naturliga förklaring. Jag har smålampor tända överallt på kvällarna, två datorer påslagna för jämnan, tvättmaskin, diskmaskin och så vidare. Han har ett minimum av lampor, stänger av datorn när han inte använder den, tvättar i husets tvättstuga och diskar för hand. När elektriciteten ökade så hiskeligt i pris, var jag mest glad att jag inte bodde i villa med elvärme. Dom människorna fick snudd på sitta och frysa, för att ha råd med någonting annat än elräkningen. Att min faktura plötsligt låg på 760 kronor, insåg jag var en rejäl ökning, fast jag hade dålig koll på hur mycket jag hade betalat innan. Att den nästa gång sjönk till 530 var en betydligt gladare överraskning. Jag brydde mig inte ens om att försöka ta reda på varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar