fredag 11 mars 2022

Blogg 11/3 2022.

 Mina morföräldrar skildes när jag var så liten att jag inte kommer ihåg dom tillsammans över huvud taget. På sjuttiotalet bodde morfar tillsammans med Gulli i stadsdelen Oxhagen i Kalmar. Kortet nedan är det närmaste jag hittar på dom två tillsammans. Det är jag och min mamma bortanför dom. Vi står vid ett staket på Skälby gård, men jag minns inte nu vad det var för djur vi tittade på. När jag var tio bodde jag hos dom, när mina föräldrar var bortresta. Det mest handfasta minnet är studiofoton på mig, eftersom Gulli tog med mig till fotografen. Hon hade en låda full av stenkakor, som jag råkade dra ut för långt. Jag har förträngt hur många skivor som gick sönder i fallet. En dag fick jag följa med på en bussresa till Oskarshamn. Den anordnas av Hjärt- och lungsjukas förbund, så jag sänkte medelåldern rejält på den där bussen. Vilket etablissemang vi besökte minns jag inte, men jag vet att vi sjöng om det på hemvägen. Allsångsvisan döptes om till ”Halta Lottas krog i Oskarshamn”. Mitt allra starkaste minne är annars hur kissnödig jag var på hemvägen. När vi väl kom av bussen i Kalmar, funderade jag starkt på att sätta mig i någon buske. Jag kom i alla fall tillbaka till lägenheten och in på toaletten utan att kissa på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar