måndag 14 mars 2022

Blogg 14/3 2022.

 Butiken på östra Öland, där jag växte upp, hette Börjessons allköp. Den gjorde verkligen skäl för namnet och min salig far brukade säga ”Fråga om allt. Det mesta finnes”. Jag har i ett helt liv kopplat ihop denna slogan med just den affären. Inte förrän helt nyligen såg jag ett gammalt reklamklipp från en butik i Degerhamn som antagligen bar namn efter ägaren John Nilsson, fast den (eller möjligen innehavaren själv) i folkmun kallades John i muren. I tidningen från anno dazumal stod att läsa: ”Välkomna alla och förvissa eder om mina varors kvalité och pris. Ni skall finna att jag förer allt som hörer till en välsorterad speceri-, matvaru-, manufaktur- och diverseaffär. Fråga efter allt! Det mesta finnes.” Att det var ett tag sedan syntes inte minst på telefonnumret, som kort och gott var 20. Kortet nedan är från Börjessons och av det att döma fanns det mesta där också. Fast jag säkert handlade där hundratals gånger under den första fjärdedelen av mitt liv, minns jag inga detaljer. Det jag kommer ihåg bäst är att jag och mina bröder fick varsin tablettask när mamma handlade på lördagarna, när vi var riktigt små.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar