lördag 5 mars 2022

Blogg 5/3 2022.

 I en bilaga till tidningen Kalmarposten gav en mäklare stylingtips inför försäljningen, för att man skulle få så bra betalt som möjligt för sin bostad. Min blick föll på rådet för köket. Där gällde det att skapa en laga-mat-känsla. Det verkade lite avigt för mig. När jag för trettiotvå år sedan valde lägenheten som jag fortfarande bor i, berodde det just på att det inte precis hade lagats mat här. Det hade det nämligen i den första jag tittade på och jag tyckte att det var riktigt otrivsamt med stekoset. Omgivningen tänkte jag inte så mycket på, men den hade jag tur med. Här går inte gatan precis utanför fönstren. Istället ligger det en större väg en bit ifrån. Balkongen vetter åt baksidan, där det växer en skogsdunge. På sommaren, när det är grönt, ser man knappt att det finns fler hus på området. Nu hade inte den där laga-mat-känslan i annonsen så mycket med matlagning att göra. Istället skulle man ställa ihop lite snygga oljeflaskor, några kryddkvarnar, färska kryddor och till exempel en mortel vid spisen. Råden fortsatte med en snygg gryta, fina kokböcker och en kaffehörna med bryggare, muggar och kakburk. Det kanske var tur att vår bostadsrättsförening gick i konkurs några år efter att jag hade flyttat hit. Nu behöver jag bara säga upp lägenheten om jag vill flytta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar