torsdag 31 mars 2022

Blogg 31/3 2022.

Min mamma gick bort under en semesterresa. Jag åkte till hennes lägenhet, för att ta emot pappa, när han kom hem igen ensam. Mitt mest bestående minne efter mer än trettio år är att strykjärnet stod framme i köket. Antagligen hade hon strukit någon blus det sista hon gjorde innan hon for och tänkt ställa undan järnet när hon kom hem igen. Så minns jag att hon pratade om att vara hel och ren inunder, ifall hon skulle råka ut för någon olycka eller så. När hon nu kom in akut på sjukhus i ett annat land, vet jag i alla fall att hon inte behövde skämmas för sina underkläder.
 Gahns ögonbad var en av dom livsnödvändigheter (åtminstone för mig) som plötsligt försvann från marknaden. Jag hittade olika typer av ögonvatten på dom olika apoteken. Att jag valde just Hjärtats berodde mest på att det var billigast. Flaskan var inte lika praktisk, så jag sparade den sista jag hade kvar från Gahns och hällde över vattnet i den. På det sparade jag dessutom arton kronor. Ögonvattnet saknar nämligen ögonbadkopp, så en sån hade jag annars fått köpa till.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Eller som vår salig far skulle ha sagt; Det är inte dom stora inkomsterna man blir rik på, utan dom små utgifterna.

      Radera