lördag 23 september 2023

Blogg 23/9 2023.

 När jag flyttade hit för trettiotre år sedan fanns här en container att slänga större prylar i. När den rostade sönder fick vi ingen ny. Istället förväntas vi ta oss med möbler, tvättmaskiner och annat till återvinningsstationen några kilometer härifrån. Inte ens dom som har bil verkar engagera sig i det, för det hamnar dom mest otroliga saker i vårt sophus. Jag har hört att det finns grovsoprum på sina ställen, men när jag nämnde det för vår fastighetstekniker fnös han bara. Dom ägnade sig inte åt grovsopor utan åt sopsortering. Jag brukar aldrig komma på sånt förrän efteråt, men den gången slog det mig nästan genast att han hade fel. Flera andra hus på området har miljöhus på gården, där dom kan sortera sina sopor. Här får vi traska bort med glas, plast, metall och papper till en återvinningsstation borta vid Åkrahällskolan. Gissa om jag ser fram emot den kommande lagen om att alla ska ha tillgång till fastighetsnära sopsortering.

4 kommentarer:

  1. I mitt hus i Stockholm finns ett soprum där vi sorterar plast, kartong, metall, lampor, elavfall (datorer t.ex.) och sådant som ska till tippen. På gården finns sopnedkast för papper, matavfall och hushållsavfall. Två ggr/år hyr vi en container där vi kan lämna möbler o.dyl. Verkligen toppen, tycker jag. Hoppas ni får något liknande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror risken är minimal, men jag är verkligen grymt avundsjuk på dig.

      Radera
  2. Tyvärr verkar det behövas tvång för att vissa fastighetsägare ska få fart under galoscherna!

    SvaraRadera