lördag 30 september 2023

Blogg 30/9 2023.

 Med ojämna mellanrum måste jag bara få skriva ett språkinlägg. Idag handlar det bland annat om alla dessa människor som både säger och skriver öppenhjärtlig. Till och med Word protesterar när jag skriver det nu. En googling bekräftar mycket riktigt att det heter öppenhjärtig. Där skrivs det att öppenhjärtiga uttalanden ofta är allt annat än hjärtliga. När jag såg ordet urskillningslöst trodde jag först att det var ett av dessa ord som jag har missförstått i hela mitt liv. Jag var helt säger på att det hette urskiljningslöst. Som tur var visade det sig att båda stavningarna är godkända. På SMHI:s vädersida är det inte så mycket språket som stör mig som graferna. Text och bild stämmer inte överens, när regndropparna står på ett dygn men själva nederbörden på ett annat. Att det kan vara svårt att göra prognoser som stämmer tycker jag att man har löst på ett smidigt sätt med siffrorna nedan. Skriver man att det ska bli - (streck) millimeter regn, har man ju varken lovat bu eller bä.

2 kommentarer:

  1. Gamla statliga myndigheter lever kvar i ett torrt och krångligt system. Vad jag hört, ska det bli ändring på det ; frågan är bara när??

    SvaraRadera