fredag 8 september 2023

Blogg 8/9 2023.

 Vi har tydligen fått nya skyltar där man kör in på gångfartsområdet på Storgatan, men informationen om eventuella förändringar har uteblivit. Bilden hittade jag i ett inlägg från en privatperson på en av Nybrosidorna på Facebook. Den nedersta skylten innebär tydligen att man äntligen får cykla hem igen också, när man väl har tagit sig ner till centrum. Dom tröttnade väl på att se hur nio av tio cyklister struntade i vilket och cyklade åt det hållet fast det var förbjudet. Lite osäker blev jag på den där skylten, så jag bildgooglade den. Det den visar är tydligen att bilisterna kan vänta sig att även möta cyklister. I Stockholm införde man tydligen det här på flera enkelriktade gator. Där låter det väl mera spännande att cykla mot trafiken än på vårt gångfartsområde, där bilarna kryper fram. Åtminstone skulle dom göra det om folk körde lagligt. Jag tvivlar på att jag skulle hinna med speciellt många av dom även om jag powerwalkade.

2 kommentarer:

  1. Cykling mot enkelriktning är borttagen i Stockholm. Transportstyrelsen sade nej. Och väl var det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En gammal artikel jag hittade på Google då.

      Radera