onsdag 17 januari 2024

Blogg 17/1 2024.

 Jag är stundtals väldigt svag för sånt som digitaliseras. Som när jag inte behövde skriva upp sändningsnumren på paket jag skulle hämta på en liten lapp längre och väl på plats på utlämningsstället rota fram körkortet för att legitimera mig. Plötsligt kunde man legitimera sig i telefonen och få upp en kod som den som lämnade ut paketet bara kunde scanna, så var det klart. Åtminstone var det tanken. När jag fick felmeddelandet att mitt bank-id inte tillhörde samma person som hade skickat efter paketet, fick jag tänka efter lite. Problemet var förstås att jag stavar mitt efternamn Ericsson. I kyrkböckerna och således även på mitt bank-id stavas det Eriksson. Det blev två olika personer. Sedan dess har jag övergått till att stava mitt namn som det egentligen ska vara allt oftare, för att undvika strul. Nyligen fick jag ändå samma felmeddelande. När jag kollade riktigt noga, visade det sig att jag helt enkelt hade slarvat bort en bokstav i namnet. Erksson var inte heller samma namn som på legitimationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar