onsdag 31 januari 2024

Blogg 31/1 2024.

 När jag såg nyheten att man i Oskarshamn var på väg att plocka bort många av sina hundlatriner, tänkte jag först bara hur urbota dumt det var. Att risken finns att dom får det som här i Nybro. Här kan man inte gå hundra meter utan att se minst en av alla dessa äckliga skithögar. Man uppmanade hundägarna att lägga bajspåsen i en vanlig papperskorg, men det verkar åtminstone inte invånarna i min del av Småland klara av. Att man hade haft ett par hundra hundlatriner i Oskarshamn före det här beslutet lät helt fantastiskt, eftersom jag inte trodde att vi hade några alls i Nybro. Fast när jag googlade på fenomenet hamnade jag på ett Facebookinlägg där kommunen meddelade att enligt lokala ordningsföreskrifter ska hundägaren, eller den som har tillfällig vårdnad av hunden, alltid plocka upp föroreningar efter hunden på offentlig plats inom område med detaljplan. Hundägarna uppmanades att fortsätta kasta sin påse i närmaste hundlatrin. Det måste väl betyda att dom finns, men att jag har tagit dom för vanliga papperskorgar. Skylten på bilden sitter utanför en trädgård här i Nybro.

2 kommentarer: