torsdag 25 januari 2024

Blogg 25/1 2024.

 Jag vet inte om arbetsplatsolyckorna har blivit flera på sistone, eller om dom bara har uppmärksammats mer. En av dom som har upprört mig mest är dom två män som fick åtta ton virke över sig på Södra Wood i Orrefors. En man i min ålder dog och en yngre kille fick hela sitt liv förstört. Hans bäcken var brutet på tre ställen och hans högra lårben var av. Högerfoten var krossad och hade  flera skadade leder. I vänster fot såg man benflisor och knäet fick man sy med sju stygn. Bakom höger öga fanns en mindre fraktur och i bakhuvudet, där det fallande virket troligtvis hade träffat först, fanns ett sår som hade krävt sju, åtta stygn. Företaget fick betala ett skyhögt bötesbelopp efter olyckan, men dom pengarna gick till staten. Varken den dödes anhöriga eller den skadade killen fick en enda spänn. Han skulle vara sjukskriven i ett till ett och ett halvt år, men efter ett halvår bestämde plötsligt Försäkringskassan att han var arbetsför. Då ställdes också utbetalningarna från försäkringen in, så han har fått leva upp dom besparingar han hade.

2 kommentarer:

  1. Jag har läst i"Barometern" om Johan som var med om "dödsolyckan i Orrefors" och blir lite fundersam vad gäller Försäkringskassans agerande vad gäller indragen ersättning trots läkarintyg! Liknande fall har förekommit tidigare. Jag har inte tillgång till alla alla fakta i fallet men läs gärna Barometerns artikel!

    SvaraRadera