söndag 3 mars 2024

Blogg 3/3 2024.

 När någon påstod sig ha en innebrännare i nacken, var det ett ord som jag aldrig någonsin hade hört tidigare. Jag förstod bara på sammanhanget att det inte var någonting behagligt. Jag tänkte mig väl att det var ett dialektalt uttryck eller ett ord som personen hade hittat på själv, men på ”Acneupplysningen” fanns det förklarat i både ord och bild. Jag visste för övrigt inte att det fanns en sån sida heller, men det mesta verkar finnas på nätet numera. En innebrännare var tydligen en finne som sitter under huden. Man kallade dom även för inbyggda finnar. Typiskt för finnar under huden är tydligen att dom uppträder som en röd och ömmande punkt, ibland med en upphöjning. Bilden till vänster ska tydligen illustrera detta. En inflammation kan vara helt eller delvis inkapslad i huden där varbildningen (det gula på sidorna) inte når upp till ytan. Det gör det hela svårt eller omöjligt att klämma ut något innehåll utan att göra stor skada på hudens lager. Detta ser man på bilden till höger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar