lördag 11 augusti 2018

Kan själv.

Drömmen, när man får hem något som ska monteras, vore förstås att det fanns någon att lägga huvudet på sned mot för att få det fixat. Den bistra sanningen är att jag bor ensam och inte är överdrivet händig. Däremot är jag envis till tusen, och stundtals kommer jag långt med det. Jag plockade sålunda upp alla delarna till min nya stol ur kartongen på jakt efter en monteringsanvisning, men det hittade jag ingen. På butikens webbsida kunde man ladda ner en manual, men den länken fungerade inte. Det var inte så hiskeligt många delar, så istället för att låta alltihop ligga utspritt på mitt köksgolv tills kundtjänst öppnar på måndag, bestämde jag mig för att försöka ändå. När jag lyfte på en av delarna hittade jag lappen med monteringsanvisningar. Att hissa sitsen upp och ner gick inte alls. Till slut sa jag högt i ren frustration ”Varför kan det inte bara fungera?”, och då gjorde det det. Jag funderar på att testa det på fler saker jag vill och vill ha. Snabbt gick det inte att få ihop en stol, även om det lyckades till slut. Sista timmen kämpade jag med två skruvar, som fungerade att skruva i var för sig men inte samtidigt. När jag hade lagt all denna tid och energi på att hitta en stol, få hem den och montera den, infann sig tvivlet om huruvida den verkligen var bättre än den gamla, och vilken av stolarna som skulle förpassas till vindsförrådet. Man får väl vara glad så länge det gäller döda ting. Min Gudmor lämnade min Gudfar för en annan man för många år sedan. När hon insåg att gräset inte var grönare på andra sidan ville inte exmaken ha henne tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar