söndag 19 augusti 2018

Nittonde augusti.

På sjuttiotalet började jag sjunde klass en dag senare, men både åttan och nian drog igång den nittonde augusti, fast det var olika veckodagar. Vi fick en ny kvinnlig klassföreståndare i åttan, som vi behöll i nian också. På åttiotalet umgicks jag med en kille som fyllde år detta datum. Han fyller 68 idag, så det är bestämt ett tag sedan. Den nittonde augusti 1985 var en kompis inne och hämtade godis hos mig. Jag jobbade på Nordchoklad, och vi fick köpa sånt som till exempel hade kort datum billigt. Det fanns förstås dom som ville ha det helt gratis. Därför tryckte man på en slumpväljare när man gick hem från jobbet. Om en lampa tändes skulle man visa sin väska för vakten. Det fanns förstås dom som bar hem godis ändå. Priset togs av dom som hade fyllt en plastsäck med godis, och slängde ut den från andra våningen. Säcken sprack när den slog i asfalten nedanför. 1989 hade min mamma gått bort i cancer, och pappa umgicks med Siv, som jag sitter bredvid på kortet. Det är taget i Oskarshamn, där jag bodde då. Jag hade bjudit på middag, och efteråt var vi ute och åkte en sväng och tog en glass. För exakt fjorton år sedan fick jag en smärre chock när jag skulle gå till jobbet. Här utanför stod en ambulans och två brandbilar. Den ena med blåljusen på. Och så halva Nybros befolkning, som nyfiket stod och väntade på att lågorna skulle slå upp. Det verkade lite skumt att dom inte hade sagt något till oss som var inne i huset, om det var något allvarligt. Jag tänkte i alla fall att det var bäst att kolla om det var okey att man gick hemifrån, så jag pratade med en brandman och en ambulansförare. Enligt dom var det ingen fara, men någon hade fått in rök i köksfläkten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar