tisdag 18 maj 2021

Blogg 18/5 2021.

 Min dator lever stundtals sitt eget liv mer än vanligt. På sistone har den plötsligt börjat fråga vilket program jag vill öppna olika filer i. Det är något jag tycker den borde ha full koll på sedan länge. Skärmen var plötsligt helt svart vid ett par tillfällen. Knappen på datorn blinkade däremot, så jag fick trycka igång den igen. Till slut insåg jag att energisparfunktionen hade ändrat inställningar alldeles på eget bevåg. Efter en viss tid gick datorn till inloggningsskärmen. Vad som hände när den plötsligt startade om, vet jag fortfarande inte. Jag var mitt i ett online-spel, så jag blev inte överlycklig direkt. Det snillrika kommandot att högerklicka på skärmen för att göra ett skärmklipp verkade ha försvunnit helt. Till slut insåg jag att det bara hade bytt namn till ”ta en skärmdump”. I min värld är det inte riktigt samma sak, men så länge det fungerar spelar det förstås ingen roll. Till slut slog det mig att en ominstallation av Windows antagligen skulle rensa upp mer rejält och göra datorn lite gladare. Så länge jag körde Windows 98 fick jag göra det flera gånger om året för att allt skulle fungera korrekt. På senare år och med nyare Windows-versioner har jag blivit så bortskämd att jag inte ens hade kommit på idén.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar