måndag 24 maj 2021

Blogg 24/5 2021.

 Genom min blogg fick jag kontakt med dom nuvarande ägarna till min fars sista fiskebåt. Dom har en Facebooksida om sitt fiske och den följer jag numera. Där hittade jag bilderna och informationen nedan. Jag tycker hela upplägget är klockrent. I mina gamla hemtrakter har jag bara sett att bönderna har gjort någonting liknande. Vid deras bodar med jordgubbar, grönsaker och blommor brukar det stå ett skrin där man lämnar pengar. Jag antar att dom tömmer det hyfsat ofta, för att inte bli av med några större summor, om någon skulle vara klåfingrig. Swish låter förstås betydligt tryggare och det är möjligt att bönderna också har anammat den nya tekniken sedan den kom. När jag växte upp var det vi barn som bemannade åtminstone jordgubbsförsäljningen. Till och med jag, som inte hade några jordbrukande föräldrar, har stått vid ett litet bord och viftat med en tom jordgubbskartong för att locka kunder. I min egen familj var det alltså fisk som såldes. Det gjorde min far från en låda, som om jag minns rätt hängde bak på bilen. Jag får fråga någon med bättre minne hur det där gick till. Jag har hur som helst varit med och knackat dörr i byarna och sålt fisk i min barndom.

2 kommentarer:

  1. Har både cyklat runt och kört moped med fisklåda bakpå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att du skötte dig. ❤️

      Radera