tisdag 25 maj 2021

Blogg 25/5 2021.

 När min externa hårddisk verkade ha gett upp andan blev jag riktigt orolig. Jag använder den både för säkerhetskopiering och att härbärgera sånt som inte får plats på hårddisken i datorn. Nu lät det exakt likadant som vanligt när jag pluggade in den, men den stod inte att finna på skärmen. Ändå fick jag upp kommandot för säker borttagning av maskinvara. Det blir ju svårt att ta bort någonting som inte finns. När jag pluggade in den i laptoppen syntes den men inte i den stationära datorn. Till slut gav jag upp och funderade på alternativa lösningar på det jag skulle göra. När jag googlade en allra sista gång på problemet, fick jag tipset att ändra enhetsbokstav på hårddisken och se det hjälpte. Plötsligt dök den upp på skärmen och fungerade precis som vanligt. Nu verkar det i och för sig som om jag får göra om manövern varje gång jag vill använda den, men nu när jag vet hur man gör må det vara hänt. Filnamnen på våra olika foton varierar i datorn beroende på vilken kamera dom är tagna med. Särbons heter något med DSC och dom som är tagna med min kamera börjar på CIMG. Eftersom räkneverken börjar om efter tiotusen bilder (tror jag det är) händer det att två kort heter exakt likadant i min dator. Dom som är tagna med mobilkameran däremot får datum och tid som filnummer, så bland dom är risken för dubbletter obefintlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar