måndag 3 maj 2021

Blogg 3/5 2021.

 Sånt som har förundrat mig på sistone:
¤ Journalisternas dåliga svenska firar nya triumfer. I en artikel om sångerskan Christina Lindberg använde man ordet ”förens”. Det stod inte bara en gång, för då hade jag trott att det var ett rent feltryck. Nu kände jag att någon hade hittat på ett alldeles eget ord, men när jag googlade fick jag veta att det var talspråk. När jag växte upp pågick en drive som gick ut på att man skulle skriva som man talade. Därför har jag i hela mitt liv skrivit ”dom”, och självklart stört mig på alla som inte kan skilja på de och dem. Journalisten ifråga verkar ha tagit det här med att skriva som man talar till en ny nivå.
¤ Jag promenerar flera gånger i veckan en runda som går förbi ett hus där en före detta arbetskamrat bor. Åtminstone var det vad jag trodde tills helt nyligen. Jag har visserligen inte ens sett honom på länge, mycket mindre pratat med honom, men att han hade flyttat till Malmö hade jag missat helt. Ibland stämmer helt enkelt inte sånt som jag är tvärsäker på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar