onsdag 12 juli 2023

Blogg 12/7 2023.

 Jag hittade fyra olika filmer som jag har velat se på SVT Play. Både ”Borg” och ”Jag är Zlatan” var så sega att jag inte orkade se klart någon av dom. ”Länge leve bonusfamiljen” hyste jag samma hatkärlek till som tv-serien. ”Bränn alla mina brev” var däremot helt fantastisk. Den fastnade så hårt i mig att jag gick och grunnade på den i flera dagar efteråt. Framför allt var det Marika Lindströms tolkning av Karin Stolpe som äldre, som berörde mig. Hon sa inte så mycket, men hennes ögon var svarta av ångest. Scenerna där hon var med visade nästan utan ord hur livet verkade ha gått ifrån henne. Jag var tvungen att läsa på lite mer efteråt för att förstå mera av handlingen. Filmen bygger på barnbarnet Alex Schulmans roman, som visserligen är självbiografisk, men ändå just en roman. Vissa saker är tillrättalagda och stämmer inte riktigt med vare sig tid eller det verkliga händelseförloppet. En mycket berörande film var det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar