fredag 28 juli 2023

Blogg 28/7 2023.

 Angående det där med att dra ut tänder, så träffade jag en man i Folktandvårdens väntrum som hade dragit ut fem stycken. Han hävdade att amalgamfyllningarna sprängde sönder tänderna. Jag har många gånger upplevt att amalgamet håller bättre än tanden runt det, men att det kunde vara det som förstörde tanden har jag aldrig förstått. Mannen var för övrigt lika lite imponerad av frisktandvården som jag och min särbo är. Tidigare hade han tagit bort tandsten två gånger om året. Numera blir man inte ens kallad varje år. Tandläkaren jag var hos den här gången sa ”vila” mellan varje moment där jag skulle gapa. Jag tyckte det var en mycket bra uppmaning. Med tanke på hur svårt jag har att andas när dom håller på är vila precis vad jag ser det som när dom gör uppehåll. I journalen hade han på flera ställen skrivit ”pat. förstår”. Att patienten förstår vad dom menar skulle fler läkare behöva ha koll på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar