torsdag 13 juli 2023

Blogg 13/7 2023.

 Världens oväder var på väg in över Nybro enligt gårdagens väderkarta. Jag tänkte först att vi kanske skulle hamna i utkanten av det, men när jag var klar att ge mig ut såg det riktigt hotfullt ut. Jag hade kommit ur sängen en timme senare än vanligt. Det grämde mig lite, för hade jag kommit upp i vanlig tid hade jag hunnit ut medan det var uppehåll. När jag väl hade bestämt mig för att stanna inne, visade det sig att jag hade klarat mig utan att bli blöt om jag hade gett mig iväg som planerat också. Det såg ut som på bilden när jag kollade sista gången, men sedan vred det sig på något sätt runt Nybro. Några timmar senare såg man en stor kal fläck på kartan, innan nästa tänkta skyfall skulle komma hit. Då passade jag på att ta en cykeltur och klarade mig torrskodd. Någon gång under eftermiddagen (när jag satt vid tv:n) verkar det ha kommit så pass mycket vatten från ovan så att marken blev blöt, men mycket till oväder kan det knappast ha varit.

2 kommentarer:

  1. Det ska Fan vara väderlekare i dessa tider! Nederbördsprognoserna från SMHI har haft övrigt att önska! skuraktivitet och placering ÄR svårbedömt och nederbördsområdena har en tendens att dela upp sig, så att en del går norr om och en annan söder om Nybro. Detta är snarare "regel än undantag"! Varför har säkert sina fysikaliska förklaringar, men jag kan inte det.

    SvaraRadera