tisdag 5 juli 2016

Femte juli.

Idag är det 41 år sedan jag konfirmerades. Det är jag som står trea från höger i den övre raden. Jag hade en idé om att allt som har med religion att göra borde vara frivilligt, men så var det inte i mitt föräldrahem. Konfirmeras skulle man, punkt. Jag hade ändå tänkt göra det, men det hade känts bättre att göra det frivilligt. En rent världslig fördel visade sig vara alla presenter man fick. Många gav mig pengar, så jag blev smått rik på kuppen. Församlingarna var så små att vi på bilden tillhör tre olika. Där är förresten ett par sommarkonfirmander också nere till höger. Var dom kom ifrån minns jag inte. Man alternerade mellan dom tre kyrkorna, så vi konfirmerades i Gårdby och tog vår första nattvard i Norra Möckleby kyrka.
1982 fick min kompis en flicka, så hon fyller 34 idag. Jag har inte träffat henne sedan hon var liten. Jag tror det är trettio år eller så sedan jag träffade hennes mamma också. Ett par år senare paddlade jag kanot för första och hittills enda gången i mitt liv. Det skedde vid Kolboda. Ytterligare två år senare var jag med ett par killar i Borgholm och lärde mig spela roulette. Eller åtminstone att lägga stjärnor på roulettebordet. Det blir lite dyrare, men i gengäld vinner man massor om en stjärna går in. Det gjorde den denna kväll, men tyvärr var det inte mina pengar vi spelade för, och ägaren till pengarna spelade upp alltihop igen. För 28 år sedan försov jag mig, för vad jag tror var hittills enda gången under mitt yrkesverksamma liv. Jag har visserligen jobbat natt under halva, men det finns dom som har försovit sig även till nattskiftet. 1988 hade jag flyttat till Oskarshamn och bytt jobb. För att få ihop ekonomin delade jag både ut tidningar och städade trappor under sommaren. Den här morgonen lade jag mig en stund mellan tidningsutdelningen och jobbet, och somnade förstås.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar