fredag 29 juli 2016

Kryp.

Jag gillar verkligen inte djur oavsett storlek. När jag ser på nätet att folk har plockat blommor och tagit in, tänker jag bara på alla kryp som förmodligen har följt med. Öppet ut vägrar jag ha. Jag glömmer aldrig arbetskamraten som hade fått in fem duvor medan hon var iväg. Hon lyckades jaga ut fyra stycken. När hon hittade den femte ruttnade hon, och vred nacken av den. Här finns ändå sällan anledning att ha öppet någonstans. Sover jag för öppet fönster, låter det som om motorcyklarna som passerar utanför kör rakt över sängen. Åt andra hållet är det kvällssol, så där är det oftast varmare ute än inne. Jag har en ventil åt varje håll, och nöjer mig med att ha dom öppna. Ändå händer det att jag hittar ovälkomna besökare här inne. Tvestjärtarna brukar följa med tvätten in, när den har hängt på tork på balkongen. Var den jättelika spindel som plötsligt hängde i badrummet kom ifrån har jag ingen aning om. Att det blir regn om man dödar en sån störde mig inte ett ögonblick, för jag hade aldrig vågat sova här inne, om jag inte hade mördat den. Det var nära ögat, för den kom undan på första försöket. Den sprang riktigt snabbt, men som tur var rakt emot mig. Jag hade satsat på att springa och gömma mig, om jag hade varit spindel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar