onsdag 13 juli 2016

Trettonde juli.

Även om jag aldrig åkte långt, så är det tydligt att jag reste något mer på semestern när jag var yngre. Numera lämnar jag helst inte Nybro. Redan för fyrtio år sedan var jag på Gotland för första och (hittills) enda gången. Dåvarande pojkvännen skulle dra över dit med husvagn några dagar, och jag bestämde mig hastigt och lustigt för att följa med. Jag var bara femton, men mina föräldrar tyckte uppenbarligen att jag var i goda händer. Fem år senare var jag på en liten roadtripp med min äldste bror och hans dåvarande flickvän. Vi besökte Falkenberg, Ullared, Malmö och Kiviks marknad. Det blev en tur över till Köpenhamn också, så kortet är taget på Ströget. Jag hoppas trettiofem år räcker för att man ska kunna lägga upp foton på folk utan att be om lov, för det är mitt ressällskap som står mitt i bild. 1984 hade jag fortfarande bil, och var ute och körde alldeles själv. Då var jag i Göteborg, innan jag fortsatte via Borås och Ullared till Malmö. Så blev det Kiviks marknad på hemvägen. Kivik var nog det sista resmålet jag gav upp. Dom sista gångerna jag besökte marknaden åkte jag med buss över dagen. Den trettonde juli 1985 är en av dom få gångerna i mitt liv som jag har åkt motorcykel. Jag har aldrig riktigt förstått tjusningen, och att jag är smidig som ett kylskåp gör förstås inte upplevelsen mer behaglig. Den gången åkte jag med min bror runt södra Öland. Som jag minns det hade han ingen egen hoj på den tiden, utan han hade hyrt en.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar