lördag 23 juli 2016

Tjugotredje juli.

Jag är måttligt barnkär, men tjejen på bilden lyckades verkligen fånga mitt hjärta. Jag umgicks med hennes far. Att påstå att vi var ihop är att ta i, eftersom förhållanden heller aldrig har varit min grej. Den tjugotredje juli 1983 var jag hur som helst med honom och hans båda döttrar vid Stensö i Kalmar. Där fanns tydligen någon form av festplats, för vi dansade en dans under kvällen. Det enda jag verkligen minns från det här tillfället är Malin. Hon var åtta år gammal och storasyster. Den yngsta har väl ofta en tendens att ta all uppmärksamhet, men när dom andra var försvunna en stund tog Malin båda mina händer. Sedan släppte hon mig inte för resten av kvällen. Jag träffade henne aldrig mer efter den sommaren. Hon dog hastigt när hon bara var tjugo år gammal.
Dansade gjorde vi oftast på Lundegård sommartid när jag var ung. Dom hade dans varenda kväll i juli, så jag har varit där flera gånger det här datumet, fast det har infallit på olika veckodagar. 1982 var kompisen och jag i Sandbergen. Jag tror inte det är dans där heller speciellt ofta längre, men den kvällen känns det som om BPL i mina anteckningar syftar på bandet som spelade. Problemet är att förkortningen inte säger mig någonting såhär 34 år senare. Öland besökte jag förstås betydligt oftare medan mina föräldrar levde. År 2000 fick jag ett av mitt livs bästa matminnen. Då hade jag bara pappa kvar, men vi bjöd hem killen han fiskade ihop med, och lät honom laga till fisken dom hade dragit upp. Han var ingen dålig kock.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar